Monday, May 19, 2008

apabila jiwa menjadi bosan......

ermmm.. terjadi jugak bloq aku sendiri tanggal 20 hb Mei 2008
di opis aku.. sambil-sambil surf internet terasa teringin nak wat bloq.. lama dah aku nak buat tapi ntah baru hari ni terpanggil nak tulis sesuatu.. boleh la aku nak luahkan apa-apa rasa hati.. langau? pepatah melayu mengatakan--> gelojoh macam langau dan dalam bahasa orang putih As gluttonous as blowfly.. ermmm aku pun taktau pasal apa langau dikaitkan dengan peribahasa ini.. maybe langau ni gelojoh kot.. apapun kita jangan gelojoh cam langau. Slow & Steady. benda dah didepan mata tak kemana.. tak lari gunung dikejar.. haha ok. saja aku guna nama ni pasai aku tak mau jadi cam langau dan teringat cerita lama kawan aku yang tinggai di selangor.. taktahu ler cerita ni betul ke dak.. korang boleh lew buat research sendri..

Ada cerita mengatakan nama Selangor ialah dari sebutan seekor langau, sejenis binatang merupai lalat tetapi berwarna hijau.

Cerita ini selanjutnya menerangkan kononya seorang pahlawan datang dari selatan dalam perjalanannya ke utara. Pahlawan itu datang dari Melaka yang ketika itu telah dikalahkan Portugis. Beliau keletihan dan cuba berihat di bawah sebatang pokok. Belum pun sampai melelapkan mata datang seekor langau terbang mengelilingi kepalanya .
Kemudian langau itu hinggap di hidungnya, pahlawan itu cuba menamparnya tetapi langau tersebut terbang. Begitulah keadaannya beberapa kali.

Dengan satu tekad pahlawan tadi membuat keputusan sekiranya keadaan itu berlaku lagi ia akan menampar langau tersebut sekuat-kuat hatinya. Apakala langau tersebut hinggap ke batang hidungnya pahlawan itu pun menampar seberapa kuat yang boleh, malangnya langau terus berlalu hanya tinggal kesan sakitnya sahaja di batang hidung.

Dari keadaan inilah setiap kali dia memegang hidungnya setiap itulah pula teringatkan kesan seekor langau. Tebitlah di fikirannya bahawa dia tidak pernah dikalahkan oleh mana-mana panglima atau pahlawan, tetapi dia tewas oleh seekor langau sahaja.
Kejadian ini telah menimbulkan keinginannya untuk meneroka tempat tersebut dan membatalkan sahaja rancangannya hendak mengembara lebih jauh lagi. Tempat itulah dinamakan se (satu) langau, kemudiannya Selangor.

jadi tunggu pengisian yang seterusnya.. thanks out

No comments: