Wednesday, April 8, 2009

Punca Kekalahan Umno di Bukit Selambau dan Bukit Gantang


Petikan dari komen http://perakbangkit.blogspot.com
April 8, 2009 4:03 PM
Anonymous generasi muda johor said...

MCA dan GERAKAN sudah tidak RELEVAN tetap ada hati mahu tuntut jawatan TPM Pengundi Cina memberikan SOKONGAN JITU kepada PAS. Dari keseluruhan undi Cina , 85 % diberikan kepada PAS manakala BN hanya mendapat 15 % undi Cina.

Sebagai perbandingan pada 2008: BN berjaya mendapat 30 % undi Cina di Bkt Gantang dan PAS mendapat 70 % undi Cina.

Ini bermakna pada PRK terkini PAS berjaya meningkatkan undi Cina kepada parti tersebut sebanyak 15 % lagi kepada 85 %.

Sayang betul Cina pada Pak Lebai-pak lebai PAS dan MCA dan GERAKAN serta PPP sudah menjadi semakin tidak RELEVAN.

Bagaimanapun, undi kaum MELAYU meningkat secara mendadak kepada UMNO/BN, dari hanya 14500 pada 2008 kepada 17000 pada PRK ini.

Ternyata ternampak MELAYU semakin kembali kepada UMNO/BN.

Bagi PAS pula , parti ISLAM tersebut hanya mendapat 10000 undi Melayu kali ini berbanding 11500 pada 2008. Ini bermakna pada PRK ini MELAYU mula menjauhkan diri dari PAS dimana PAS kehilangan 1500 undi Melayu pada PRK ini.

Pada PRK Bukit Gantang ini , PAS mendapat 9500 undi Cina dan 2300 undi India manaka BN hanya mendapat 2300 undi Cina dan hanya 500 undi India.

Ini menunjukkan kemenangan PAS di Bukit Gantang bergantung sepenuhnya kepada undi bukan MELAYU.

Situasi sama di Bukit Selambau dimana Melayu memberi sokongan kepada BN tetapi India dan Cina sangat SOLID menyokong PR

Mengapa ini terjadi?

Jawapannya PAS bersedia berkompromi dengan DAP dan PKR untuk memenuhi apa sahaja tuntutan bukan Melayu seperti yang ditunjukkan semasa Nizar menjadi MB Perak suatu ketika dahulu dimana tanah-tanah dipajakkan kepada bukan Melayu sehingga 999 tahun.

UMNO kini lebih mendapat undi Melayu dan UMNO perlu memberikan lebih perhatian kepada kaum Melayu yang ternyata memberi sokongan kepada UMNO.

Jangan pula Melayu beri undi pada UMNO, tetapi Cina yang tidak memberi undi kepada UMNO/BN yang disusukan....!

Langau said:

bagi L, inilah punca utama kekalahan BN di Bukit selambau / Bukit Gantang dan mana2 tempat lain di malaysia ini. BN kena ambik peringatan terutama UMNO.

1 comment:

tomskut said...

salah,

kenyataan saudara salah apabila nizar bagi hak milik tanah kepada orang cina. sebenarnya nizar bagi 1000 kampung org melayu hak milik tanah dan 100 kampung org cina hak milik tanah. di perkotak katikkan di dalam media 100 kampung org cina tidak mengatakan 1000 kampung org melayu tersebut. satu lagi sekolah cina dan india pon diberikan tetapi seperti diatas, kalau 10 sekolah agama rakyat diberikan 1 sekolah cina atau tamil dididrikan.

jadi tolong ubah kenyataan bahawa PAS dapat undi cina kerana PAS tunduk kepada mereka, tetapi PAS dpt undi cina kerana menolong semua kaum cuma tidak di khabarkan di dalam berita nasional kita....