Tuesday, July 30, 2013

SURAT PERTAMA UNTUK ANAKKU…. ARIFAH

KAKAK…

Masa mama tulis surat ni, kakak dah berumur 4 tahun dan dah bersekolah… tapi masih belum tau membaca. Kakak adalah anak mama dan ayah yang sulung dan mama sangat sayangkan kakak.

Masa mama mengandungkan kakak, doctor scan dan kata baby dalam perut mama baby girl dan mama memang teruja sangat because I love baby girl…. And I want to have baby girl… dan mama dikurniakan kakak anak mama yang sangat cantik…. Tapi kuat nangis masa dalam pantang!!!!(hua…huaaaa………….. sepanjang malam untuk 44 hari!!!! – just imaging mama dan mak njang tak tdo berjaga malam usung kakak satu rumah! Dan suara kakak yang teramat kuat mengejutkan satu blok rumah di taman mawar!)

Masa mula mama mengandungkan kakak mama kerja di Kuala Lumpur dan ayah di Kulim… Setiap hari Jumaat mama akan panjat bas untuk balik jumpa ayah. Mama minta tukar balik alor setar sbb nak bersalin di situ dekat rumah wan dan tok. Dan memang dah rezeki anak mama sorang ni, mama dapat tukar kedah tahun 2005. Tapi ayah pula terpaksa berulang seminggu sekali kulim-alor star untuk jumpa kita, naik motor tu..... Akhirnya ayah juga dapat tukar balik tinggal bersama2 kita….

Mama melahirkan kakak secara pembedahan, sbb kakak dah berak dalam perut mama. Kakak lahir hari jumaat jam 9 pagi (lebih2 kot) dan badan kakak penuh ruam. Jadi dr suggest mama bagi susu badan kat kakak… yang lepas tu kakak tak mau langsung susu botol!!!!

Kakak yang mama dan ayah sayang,

Masa dalam pantang, kakak kena sawan tangis… kakak akan menangis sepanjang malam. Mama dan mak njang akan rotate giliran jaga kakak. Mak njang sampai terpotong jari masa nk masak sbb mengantuk tido tak cukup jaga kakak. Mama sampai kurus la jaga kakak. Puas bomoh kami p tapi kakak tetap nangis sampai naik urat hijau di dahi. Arwah tok jah kata mungkin kakak nangis sampai habis pantang, dan alhamdulillah, 44 hari menangis… hari ke 45 kakak tido dari pukul 7 malam sampai 7 pagi. Tapi ingatkan masalah dah berakhir, masalah lain pula timbul…. Kakak tak mau minum susu dalam botol! Mama minta tok ngah Ju jaga kakak. Nasib baik dia sanggup dengar kakak nangis lapar… mama terpaksa lari2 masa pejabat sbb nak susukan kakak sampai kena marah ngan bos mama. Mama pernah berulang alik alor setar - langkawi 3 hari berturut2 sbb takut kakak meragam dan lapar… mama keluar rumah pkul 5.30 pagi. Drive sorang2 ke kuala perils naik bot pukul 6.30 pg dan sampai langkawi 7.30 sebb meeting pkul 8. pastu petang naik bot balik pkul 6.30 ptg balik nak tengok kakak. just imaging !! how much I love u. ayah pulak tak ada seminggu sekali baru balik. Ayah akan beli macam2 barang kat kakak sbb ayah pun sayang sangat kat kakak!!

Masa kakak berumur 6 bulan mak kesayangan mama tok jah telah kembali ke rahmatullah pada 12/11/2005 sbb sakit luekimia. Mama terlalu sedih sbb kehilangan insan yang telah melahirkan mama. Tok jah selalu minta nak jumpa kakak masa dia di hospital tapi mama tak boleh bawak dia jumpa kakak lama2 sbb tok jah terlalu lemah dan senang kena penyakit, lagipun kakak baby lagi antibody pun lemah. Kakak pula selalu demam. Mama sedih sbb tok jah pernah janji dgn mama dia nak jaga kakak bila dia pencen tapi tak sempat pencen, dia dah meninggal. Tok jah baik sangat, dia tak pernah marah anak2 lebih2. mama pun tak sesabar dia layan kakak. Al-fatihah untuk tok jah

Masa kakak kecil, kakak selalu meragam sampai mama dan ayah kadang2 hilang sabar dengan kakak. Mama minta maaf sebab mama selalu pukul kakak. Kakak selalu muntah atas katil… kakak selalu nangis dan bila nangis muntah2. Mama penat kerja dan kakak selalu tak dengar cakap mama terutama masa kakak dapat adik. Mama sayangkan kakak dan adik. Dua2 anak mama.

kakak sayang, tahun depan 2010 kakak akan masuk pra tadika. mama selalu doa kepada Allah yang kakak dan adik akan menjadi manusia yang berguna, anak yang bertanggungjawab kepada keluarga, beriman, terang hati, lembut hati dan segala yang baik2 untuk anak2 mama. Mama nak kakak tahu yang mama dan ayah terlalu sayangkan kakak, sebab kakak dan adik adalah nyawa mama dan ayah.WE LOVE U SO MUCH

1 comment:

Fitri said...

Assalamualaikum,

Saya Muhammad Fitri dari liquidthread, kami sedang menjalankan campaign Letterforthefuture. Campaign ini bertujuan untuk ibubapa menulis surat kepada anak-anak mereka untuk dibaca bila mereka besar nanti. Kami rasa artikel puan ini sesuai untuk campaign kami.

Puan boleh click dekat link ini untuk mengetahui lebih lanjut tentang campaign ini http://lettersforthefuture.meltwaterrise.com atau puan boleh berikan contact details seperti email puan untuk saya terangkan dengan lebih lanjut mengenai campaign ini.

Kerajasama dari puan amat dihargai,
Terima Kasih